12

V předvelikonočním týdnu jsme se vydali s průvodkyní do ulic bývalé židovské čtvrti Josefov. Nejprve jsme byli seznámení s historickými fakty a okolnostmi pobytu židů v Praze, prohlédli si bývalé židovské domy a dlažbus „kameny zmizelých“, a poté jsme navštívili všechny tři známé synagogy – Maiselovu, Španělskou a Staronovou. Prohlídku jsme zakončili na starém židovském hřbitově, kde je k vidění mimo jiné náhrobek rabínaLöwa, tvůrce Golema.

Kvíz pro vás: víte, proč se této zaniklé pražské čtvrti říkalo Josefov? (po císaři Josefu II, který přiznal pražským židům práva)

P2160003

Ve středu 16. února jsme se naučili něco o učení. Sympatická lektorka nám objasnila, jak funguje náš mozek a paměť a jak si můžeme zapamatování ulehčit. Zdůraznila, že paměť funguje jako sval, a proto je třeba ji trénovat. Také nám objasnila, co jsou mnemotechnické pomůcky a jaké podmínky pro učení potřebujeme. A víte, co je ještě při učení důležité? Pravidelnost přípravy na vyučování. Když si budeme pravidelně opakovat to, co jsme ve škole slyšeli, bude zapamatování pro nás snazší. Všechny tyto rady se nám budou hodit nejen teď v sedmičce, ale zejména za dva roky při přípravě na přijímačky. Vždyť mnozí z nás chtějí studovat na střední škole.

P2080001

Kyberšmejdi je název programu, který nám zprostředkovaly v úterý 8. února dvě lektorky z organizace Člověk v tísni. Zopakovali jsme si, jak je nebezpečné sdílení různých údajů na internetu; Všichni to víme, ale v nadšení ze „selfíček“ nebo nového přátelství se rádi pochlubíme, ukážeme a vypovíme na sebe víc, než bychom chtěli. Prostřednictvím „semaforu“ jsme si ve skupinách vyzkoušeli, co můžeme klidně na internet umístit, co je na hraně a co bychom rozhodně neměli zveřejňovat. Byli jsme také upozorněni na fakt, že „kyberšmejdem“ se může stát kdokoliv z nás. Myslíme si, že je to legrace a umístíme např. fotku kamaráda na internet bez jeho vědomí s rádoby vtipným komentářem. Téměř všichni máme profil na Facebooku a jiných sociálních sítích. Máme radost, že získáváme spoustu nových přátel. Ale jsou všichni opravdu přátelé?

 

11

Rozumíte penězům? Každý jistě odpoví, že ano - vždyť to není nic složitého. Ale představení divadla TY-JÁ-TR , které jsme  zhlédli v pondělí 17. ledna nás přesvědčilo o opaku. Dozvěděli jsme se, že v rodinném rozpočtu je nutné dodržovat „vzorec“ 1: 7: 2  = něco, co si můžeme odpustit, nutné výdaje a spoření.  Formou scének jsme si zkusili, jak bychom v reálu  jednali, například při žádosti o platební kartu nebo při reklamaci. Zajímavá byla také informace, že bankovku nejvyšší hodnoty, kterou může platit běžný občan, mají ve Švýcarsku.  Ale filmová „milionová bankovka“ je bohužel už jen v muzeu. Představení se nám moc líbilo a posílilo naši finanční gramotnost. 

PC170011 (2)

Poslední školní den před vánočními prázdninami jsme si moc hezky užili. Radost byla o to větší, že vánoční prázdniny se nám díky ředitelskému volnu prodloužily. Nejprve jsme si rozdali dárečky, pak ochutnali cukroví našich maminek a poté jsme vyzkoušeli různé deskové hry.  Pexeso si s námi zahrála i paní učitelka, ale - ve vší skromnosti - byli jsme úspěšnější. V průběhu dne se ještě přispěvatelé do charitativní sbírky došli podívat do auly, jak se pejskům líbí dárky, které od nich i od dětí z ostatních tříd dostali. Nakonec jsme si popřáli hezké prázdniny a zdravý nový rok a pospíchali domů užít si Vánoce.